In latest ‘document dump’, WikiLeaks reveals names

The Takeaway

Story by The Takeaway. Listen to audio for full report.

Since Wikileaks first began releasing diplomatic cables, the organization has been seen as a threat by the U.S. government and foreign officials. WikiLeaks recently published more than 134,000 diplomatic cables, but unlike previous “document dumps,” WikiLeaks published the information themselves rather than working with established media partners like The New York Times and The Guardian.

Previously, WikiLeaks would turn over documents to its media partners, which would study and redact the information before releasing it to the public. This time, WikiLeaks chose to release the documents without removing the names of diplomatic sources and other contacts.

Heather Brooke, an award-winning writer and journalist, whose new book, “Assange Agonistes,” is available on Kindle Single e-book, has been following the story. She says the intent behind WikiLeaks’ actions has become questionable.

“There’s a real anger amongst people who want freedom of speech that these leaks seem to be being used in a really cynical way by Julian Assange simply to get headlines and media coverage,” Brooke said.

More WikiLeaks stories:
> Rare interview with Wikileaks founder Julian Assange
> Wikileaks sheds new light on Guantanamo Bay


“The Takeaway” is a national morning news program, delivering the news and analysis you need to catch up, start your day, and prepare for what’s ahead. The show is a co-production of WNYC and PRI, in editorial collaboration with the BBC, The New York Times Radio, and WGBH.

Sign up for our daily newsletter

Sign up for The Top of the World, delivered to your inbox every weekday morning.